Olieverbruik

Waardoor komt hoog olieverbruik, wat noemen wij een hoog olieverbruik en wat kan je er aan doen.

Olieverbruik schraapveerWaardoor komt hoog olieverbruik

 Olieverbruik onstaat door slijtage, lekkage en / of vervuiling. We verdelen het olieverbruik in twee hoofdgroepen:

Interne lekkage / olieverbruik, hieronder verstaan we olieverbruik welke niet door een lekkage aan de buitenkant van het motorblok zichtbaar is. De olie wordt verbrandt en gaat via de uitlaat naar buiten. De oorzaken hiervan kunnen zijn;

  • Olie met verkeerde viscositeit
  • Verouderde olie en daardoor lagere viscositeit
  • Versleten olieschraapveren
  • Vastzittende olieschraapveren / ringen door koolaanslag / vervuiling
  • Verhoogde carterdruk door versleten / vastzittende zuigerveren
  • Aangetaste cilinderwand
  • Verharde / versleten klepseals
  • uitgesleten klepgeleiders
  • Versleten turbo

Sludge koelsysteemHet komt ook voor dat er via de koppakking olie lekt van de oliekanalen naar de koelvloeistofkanalen, dit is herkenbaar aan een soort drab onder de koelvloeistofdop. Men noemt dit ook wel sludge.

Ook kan er door een fout in het brandstofsysteem brandstof in de motorolie terechtkomen, hierdoor treed olie verdunning op met gevolg een dunnere olie en daardoor hoger olieverbruik.

 

Externe lekkage / olieverbruik, hieronder verstaan we op, aan en onder het motorblok zichtbare sporen van olielekkage. Ook lekkage aan een eventueel externe oliekoeler en leidingen valt hieronder. De oorzaken van een externe olielekkage zijn velerlei, we noemen hier de meest voorkomende lekkage's:

  • Klepdekselpakking
  • Carterpanpakking
  • Krukaskeerring voorzijde
  • Krukaskeerring vliegwielzijde
  • Nokkenaskeerring
  • Turbo plus leidingen

Wat te doen bij een hoog olieverbruik

We zien nogal eens dat een hoog olieverbruik het gevolg is van achterstallig onderhoud, De eerste stap moet zijn het controleren op externe zichtbare lekkage waarbij ook gekeken moet worden naar lekkage vanuit het vliegwielhuis i.v.m. een eventuele defecte krukaskeerring. Hierbij is tevens het risico dat de koppeling gaat slippen. Olielekkage door nokkenas, balansas, krukas -keerring kan bij auto's met een distributieriem extra risico van vroegtijdig breken van de distributieriem opleveren.

Als de externe lekkage's niet noemenswaardig zijn dan als eerste de motorolie en oliefilter vervangen met olie met de juiste specificatie en tussen min max afvullen. Tevens het luchtfilter controleren en zonodig vervangen, een verstopt luchtfilter kan ook tot hoger olieverbruik leiden. Tevens moet er gecontroleerd worden dat de carterventilatie naar behoren werkt. Meet wederom het olieverbruik.

Kijk hier voor de juiste motorolie

 Wat te doen als alle (achterstallig) onderhoud gedaan is, er geen externe lekkage's zijn en het hoge olieverbruik blijft

Bij blijvend hoog olieverbruik wordt de oplossing vaak een moeilijkere en zijn er een aantal punten die zelf te controleren zijn:

  • Rookt de auto blauwe rook bij fors optrekken, zo ja kan het probleem in de zuigerveren zitten
  • Rookt de auto fors blauwe rook na enige tijd stationair lopen en dan wegrijden, zo ja dan is de kans groot dat de klepseals vervangen moeten ziijn.

De vuistregel is dat blauwe rook verbrande motorolie is en zwarte rook is een te rijk brandstofmengsel voornamelijk voorkomend bij diesels.

 De enige betaalbare mogelijke oplossingen kunnen zijn:Wynns Super Charge

  • Met speciale reinigingsmiddelen en olie toevoegingen te gaan proberen eventuele vastzittende en vervuilde zuigerveren los te krijgen. Een voorbeeld hiervan is de Wynns Super Charge
  • Met een een olie toevoeging klepseals proberen te reinigen af te dichten, ook hier zou de Wynns Super Charge moeten werken.

De ervaringen met olietoevoegingen om olieverbruik te verlagen lopen sterk uiteen, soms is er geen enkele verbetering meetbaar andere keren wel degelijk. De kosten van de toevoegingen zijn laag en daarom is het het proberen waard voordat het een dure reparatie gaat worden. Olietoevoegingen moeten de tijd krijgen hun werk te doen, tevens is het goed warm rijden van een motor aanbevolen. Het veel rijden van korte stukken zal de motor intern sneller vervuilen.

Nog steeds is na alle stappen doorlopen te hebben het olieverbruik te hoog

Wij adviseren u dan langs te gaan bij de deelnemers van LageAutoKosten.nl voor een verdere diagnose. De uitkomst hiervan kan vanzelfsprekend zeer uiteenlopend zijn en de eventueel door u te nemen vervolgstappen zijn natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd en de kilometerstand van uw auto.

Wat is nu een hoog olieverbruik

Iedere motor gebruikt iets motorolie en een verbruik van b.v. 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motor olie op 3.000 kilometer begint voor mij een ondergrens te worden. Helaas werken veel autofabrikanten met een ondergrens van 1 liter olie op 1.000 kilometer voordat zij er vanuit een eventuele garantie reparatie mee aan de slag gaan.