Wat is een distributieriem

Wat is een distributieriem, wat is de functie van een distributieriem en waaruit bestaat een distributieriem.

Wat is een distributieriem

 Een distributieriem is een getande rubber versterkte band / snaar die over diverse wielen heen loopt en deze aandrijft.

Distributieriem
Wat is de functie van een distributieriem

 De functie van de distributierien is crusiaal in de moderne motor, breken van de distributieriem gaat vaak gepaard met grote mechanische schade. De distributieriem drijft de nokkenas(sen) aan die vervolgens de in en uitlaat kleppen bedienen. Naast het bedienen van de nokkenas worden er afhankelijk van automerk en model ook waterpomp, brandstofinspuitpomp en / of balansassen aangedreven. De distributieriem wordt gespannen door middel van een spanrol en de distributieriem wordt vaak geleid door 1 of meerdere geleiderollen. Er kunnen meerdere distributieriemen gemonteerd zijn.

Waaraan is een kapotte of versleten distributieriem te herkennen

 Het is in de meeste gevallen te laat om een kapotte gebroken distributieriem te herkennen. Wel kan vroegtijdig breken voorkomen worden door regelmatige visuele controle van de distributieriem op:

  • Distributieriem spanning
  • Uitdrogingsverschijnselen zoals breukjes scheurtjen in het rubber
  • Overige beschadigingen
  • Inwerken van lekkende olie of koelvloeistof
  • Lagers van rollen en waterpomp (moeilijker bij gemonteerde riem) maat kan met stethoscoop op lagergeluiden gecontroleerd worden

Naast een tussentijdse visuele controle is het belangrijk de vervangingsinterval te volgen welke de fabrikant voorschrijft. Wij kunnen u hier exact over informeren. 

Soms is het bij een gebruikt gekochte auto niet meer te herleiden wanneer de distributieriem vervangen is. Maak bij twijfel een afspraak en laat de riem visueel controleren door een vakman, U kunt hiermee veel extra kosten voorkomen.

Het monteren van een distributieriem vergt vakkennis, de timing, riemspanning en aanhaalmomenten moeten bekend zijn en gevolgd worden. tevens is in veel gevallen speciaal gereedschap nodig om de distributie op de juiste manier af te stellen.

Met het vervangen van de distributieriem moeten ook alle met de riem in kontakt komende onderdelen zoals eventuele waterpomp en geleiderollen gecontroleerd worden op staat van de lagers, afdichting van de keerringen in verband met olie of vloeistoflekkage en staat van de getande poelie. De tanden van de poelie kunnen ingesleten zijn, vervanging is dan noodzakelijk.

Het bij een reparatie opnieuw monteren van een gebruikte riem wordt afgeraden, de inwendige vezelversterking is al opgerekt en met het wederom opspannen kan dit versnelde slijtage of defect veroorzaken.

Waaruit bestaat een distributieriem

Een distributieriem bestaat uit een getande rubber riem welke met hoogwaardige vezels versterkt is. Een losse distributieriem mag NOOIT geknikt worden, dit zal de interne vezels beschadigen een vroegtijdig breken kan het gevolg zijn.