Zuinig rijden hoe doe je dat

Vul je postcode en kenteken in!
Uw postcode
Uw kenteken
Uw kilometerstand

Hoe kunt u zo zuinig mogelijk auto rijden met een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Welke factoren zijn van invloed op uw brandstofverbruik

auto energielabelWe kennen inmiddels allemaal de energielabels welke verplicht bij de auto's in de showroom getoond moeten worden. Inmiddels is de meeste berijders wel bekend dat het getoonde brandstofverbuik nauwelijks haalbaar is. Wat met name in de pers geweest is dat de zogenaamde stekker / plug in hybride auto's zoals onder andere de Volvo V60, Mitsubishi Outlander en Toyota Prius met name als deze geleased zijn totaal niet aan het beoogde brandstof gebruik komen. Hier is de grootste boosdoener het niet gebruiken van de laadcapaciteit waardoor eigenlijk altijd op de verbrandingsmotor in plaats van de accu gereden word.

We zullen hier een aantal factoren bespreken die in minder of meerdere mate het brandstofverbruik beinvloeden:

  • Bandenspanning, controleer 2 wekelijks de bandenspanning kan tot zo'n 2 a 3 % schelen.
  • Bandenkeuze, bredere banden hebben een hogere lucht en rolweerstand
  • Bandenkeuze, kies banden met lage rolweerstand, zie hiervoor het bandenlabel
  • Open ramen, geeft luchtwerveling en verhoogd de luchtweerstand
  • Gemonteerde dagdragers / bagagebox, geven luchtwerveling en verhogen de luchtweerstand
  • Ingeschakelde airconditioning, de pomp gebruikt behoorlijk vermogen (circa 10% hoger verbbuik)
  • Ingeschakelde achterruitverwarming (circa 4% hoger verbruik)
  • Ingeschakelde verlichting, is tegenstrijdig qua veiligheid maar de dynamo vraagt vermogen om verlichting te laten branden.
  • Rijd niet rond met onnodige bagage in de auto
  • Gebruik mits veilig de cruise control, een constante snelheid is het meest zuinig
  • Schakel op laag toerental over naar de hogere versnelling, trek niet door in toerental. 
  • Laat de auto regelmatig onderhouden, vervuilde filters, versleten bougies etc. hebben een negatieve invloed op het brandstofverbruik.

Luchtfiltervuil11
Ik schets hier de meest ongunstige situatie qua brandstofverbruik welke deels of geheel nogal eens bij meerdere bestuurders voorkomt.  In de ochtend vroeg bij -7 C in het donker met koude motor wegrijden met verlichting, aanjager, airco (tegen beslagen ramen) en achterruit verwarming aan en nog met de bagagebox op het dak de kinderen 3 kilometer verder naar school brengen en dan weer naar huis. Naast alle verbruikers van energie zoals de verlichting aanjager etc die brandstof kosten draait de motor ook als hij koud is op een rijker brandstofmengsel waardoor ook daarop meer brandstof wordt gebruikt. Een branstofverbruik kan bij bovengenoemde omstandigheden eenvoudig verdubbelen.

Brandstofverbruik in stadsverkeer versus het rijden op de snelweg

 Het brandstof verbruik bij het rijden in de stad is ook fors hoger doordat u constant versneld en vertraagt met uw auto, met name bij het optrekken gebruikt uw auto meer brandstof om de voertuigmassa in beweging te brengen. Daarnaast is het stilstaan voor het stoplicht of in de file een verbruik waar geen afstand tegenover staat.

Brandstofverbruik in de winter

 In de winter zal de benzine motor moeten starten met een rijker benzine lucht mengsel, we kenden dit vroeger als op de "choke" starten maar dit wordt tegenwoordig electronisch geregeld middels temperatuursensoren en verhoging van de ingespoten brandstof door de ECU (motorcomputer). Dit geeft een flink hoger verbruik ten tijde van het warm rijden van de motor, ook de koude en daardoor dikkere motorolie geeft meer wrijvingsweerstand en daarmee een wat hoger verbruik.

In de winter gebruikt men ook de volgende zaken intensiever:

  • Achterruit, voorruit en spiegelverwarming
  • Stoelverwarming
  • Kachelventilator
  • Airco voor ontwaseming
  • Verlichting / ruitenwissers

Deze zullen allemaal via accu en dynamo door de motor gevoed moeten worden en dit kost brandstof.

Hoger verbruik van een dieselmotor in de winter

 Een dieselmotor kent ook een hoger verbruik onder de hierboven vermelde elektrische gebruikers waarbij ook de diesel brandstof zelf in de winter van invloed op het brandstof gebruik kan zijn. Aan de in de winter geleverde dieselbrandstof is een stof toegevoegd om de brandstof goed vloeibaar te houden. Hierdoor heeft het een lager calorische waarde. Dit wil zeggen dat de brandstof minder efficient ontbrandt en minder energie levert.