Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Hoe komt het dat je in de auto een brommend geluid hoort en wat kan de oorzaak zijn

Hoe kunnen we in eerste instantie de oorzaak van het brommende geluid bepalen:

1-De oorzaak is een meestal een wiellager of autoband wanneer:

  • Het geluid wordt harder naarmate u uw snelheid verhoogt.
  • Het geluid hoorbaar verandert wanneer je bij constante snelheid gedoseerd naar links en rechts stuurt. Let op en doe dit alleen wanneer de omstandigheden dit toelaten.
  • U de auto in zijn vrij laat rollen op hogere snelheid en het geluid aanwezig blijft.

2-De oorzaak zit waarschijnlijk in de versnellingsbak of aandrijfassen wanneer:

  • Als u het geluid hoort bij rijden en zodra u de koppeling intrapt het geluid weg is.

3-De oorzaak bij de motor en of uitlaat zelf gezocht moet worden wanneer:

  • Het geluid bij stilstand hoorbaar is en erger word naarmate u het toerental van de motor verhoogt

We bespreken nu een brommend geluid wanneer deze harder word zodra u versneld en als u met het voertuig een lichte lingering maakt het geluid verandert zoals besproken bij 1.

Hieruit komt voort dat het waarschijnlijk een versleten wiellager of vervormde autoband is. Het is meestal redelijk te bepalen of het geluid vanuit de voor of achterkant van de auto komt. Bepaal dit en controleer vervolgens de banden op vervorming. De vervorming bevindt zich meestal aan de binnezijde van het loopvlak en is voelbaar als een hobbelig, niet vlak loopvlak. Men noemt dit ook wel "cuppen" of "zaagtandprofiel". Als u het wiel opkrikt, er goed voor zorgt dat de auto er niet af kan vallen en het vervolgens het wiel kan ronddraaien is het vaak goed zichtbaar en voelbaar. Laat dit wel liever over aan de vakmensen van LageAutoKosten.nl want u kunt uw vingers b.v. beklemmen tussen band en stuurkogel en een auto op een krik is risicovol met name wanner deze niet op de handrem staat.

Is er sprake van deze overmatige vervorming, cupvorming / zaagtandprofiel is het aan te bevelen eerst de banden te laten vervangen voordat er een wiellager vervangen word. Het geluid van een band met cupvorming is vaak rijdend niet te onderscheiden van een defect wiellager, zelfs niet voor de vakman.

Een verdere bepaling van wat er defect is kan gedaan worden door de auto op te krikken / op de brug te zetten en met een stethoscoop te bepalen welk lager versleten is.

Is een wiellager zelf te vervangen?

Moderne auto's hebben complete lagerunits en deze bestaan niet meer uit een los binnen en buiten lager. Deze lagerunits zitten in het fuseestuk geperst en zijn er zonder special persgereedschap niet uit te krijgen laat staan het nieuwe lager er weer netjes en onbeschadigd in te krijgen. Wellicht is het uitvoerbaar voor de betere doe het zelver maar zonder specifieke kennis, brug en speciaal gereedschap moet men hier niet aan beginnen.

Wat zijn de risico's bij te lang doorrijden met een versleten wiellager:

Bij te lang doorrijden met een versleten wiellager zullen de kosten en risico's groter worden. De binnenring van het wiellager kan over de astap gaan draaien en deze onherstelbaar beschadigen. Uiteindelijk zullen de kogels beschadigen en kan het wiel volledig loslopen.

Voor de oorzaken bij 2 en 3 dient met de auto echt door een bekwame monteur te laten onderzoeken. 

Let op te lang doorrijden met bijgeluiden maakt de kosten vaak alleen maar hoger!

Maak een afspraak bij de vakmensen van LageAutoKosten.nl om een bijgeluid te controleren.