Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Waarom moet een remschijf vervangen worden terwijl er geen klachten waren, hier leggen wij uit hoe u dit kan controleren

Remschijf LageAutoKostenRemschijven, in het kort, wat is hun functie

Remschijven vertragen via wrijving van de remblokken die bij afremmen via uw pedaal op de remschijven drukken uw auto. Zij zetten deze wrijving om in warmte, daarmee zijn de remschijven zowel thermisch als mechanisch een zwaar belast onderdeel. Door deze soms extreme belasting is het belangrijk dat de remschijven voldoende dik en in goede staat zijn.

Je hebt versleten remblokken en de garage geeft aan dat de remschijven ook vervangen dienen te worden

Remschijf ingelopen
Een veel gehoord commentaar na een werkplaatsbezoek is dat men gaat voor een simpele reparatie van b.v. vervangen van remblokken en de werkplaats uitrijdt met een flinke rekening. We zullen hier bespreken wanneer een remschijf vervangen dient te worden en hoe je dat zelf ook kan controleren. Het is ook heel normaal dat je vraagt de oude onderdelen te bewaren zodat je zelf ook kunt zien wat er aan de hand was.

Wanneer is het nodig om remschijven te vervangen, wij geven hieronder de meest voorkomende redenen aan ondersteund met afbeeldingen waarmee je zelf de remschijven kunt controleren:

LET OP: Ga niet met je vingers aan remschijven voelen als je net hebt gereden, deze kunnen zeer heet zijn.

Te dunne remschijven, wanneer vervangen:

Remschijven slijten ook net zoals de remblokken, een schijf gaat circa 2 a 3 rembloksets mee en zal dus uiteindelijk ook een keer vervangen moeten worden. Vaak is dit te herkennen aan een behoorlijke opstaande rand rond de buitenzijde van de schijf, vanzelfsprekend staan er voor de remschijfdikte auto specifieke minimale maten en voor een exacte meting moeten ze worden opgemeten met een schuifmaat. Het is vanuit de autofabrikant het advies om bij de minimale dikte maat de remschijven te vervangen. Voor een APK goedkeuring gelden iets lichtere eisen, zie wat de Innovam aangeeft.

Schuifmaat opmeten schijfdikte.Dit geeft de Innovam aan in de informatie aan de APK keurmeesters met betrekking to remschijfdikte APK:

"Een remschijf mag niet te dun zijn. Als een remschijf zo dun is dat er grote kans op afbreken is, moet deze worden afgekeurd. De keurmeester heeft in deze de ruimte om op basis van zijn ervaring en eventuele voorschriften fabrikant, een oordeel te geven
Verder kan de keurmeester de code ac5 op het keuringsrapport aankruisen om aan te geven dat de remschijf verregaande slijtage vertoont, maar voor de APK nog net goed is." (Bron Innovam 1-9-2014)

Een te dunne remschijf kan mechanisch te zwak worden, zal eerder krom raken en er kunnen haarscheuren ontstaan. Ik heb ooit in een zeer extreem geval gehad dat de remschijf was losgekomen van de naaf.

Kromme remschijven, wanneer vervangen:

Kromme remschijven zijn het beste herkenbaar bij het afremmen vanaf een behoorlijke snelheid. Als je je dan ineens een trilling in het stuur voelt is er een grote kans dat de remschijven krom zijn. Hierbij moet wel worden aangegeven dat de wielophanging in zijn geheel gecontroleerd moet worden op rubbers en kogels met overmatige slijtage voordat de remschijven vervangen gaan worden. Ook moet de auto bij gewoon rijden stil zijn en niet trillen, anders beginnen met het uitbalanceren van de wielen en weer een proefrit maken. 

Remschijf ingelopen
Belangrijk bij het vermoeden van kromme remschijven is het uitsluiten van andere oorzaken, daarom eerst de ophanging controleren en eventueel wielen balanceren. Het remzadel en remzuiger controleren op gangbaarheid. Ook moeten alle aanlegvlakken tussen astap, schijf en wiel volledig vrij zijn van roest e.d. Demonteer wielen alleen bij afgekoelde remmen en gebruik voor het kruislings vastzetten altijd een momentsleuten en het voor uw auto vastgestelde aanhaalmoment wat tussen de 90 Nm en 120 Nm zal liggen. Handvast zit al snel op 150 Nm, niet alleen krijgt u dan bij een lekke band het wiel er met de kleine standaard sleutel niet af maar het te vast zetten kan ook de reden zijn van een kromme remschijf.

Kromme remschijven zijn op te meten met een micrometer, hiermee kan de slingering en ongelijkheid van de materiaaldikte gemeten worden. Als de slingering groter is dan circa 0,08 mm dient deze vervangen te worden waarbij de astap ook gecontroleerd moet worden op slingering van een maximale circa 0,02 mm.

Kromme remschijven zijn in sommige gevallen ook (onder de auto) af te draaien, meestal is vervanging voordeliger.

Note: Het eerst te vast zetten met een luchttol en daarna natrekken heeft weinig zin, een vakman weet dit en zal de luchttol gecontroleerd gebruiken.

Ingelopen remschijven door normale slijtage, wanneer vervangen:

Ingelopen remschijven komen regelmatig voor en je ziet / voelt dat er allemaal langsgroeven in het oppervlak van de remschijf zitten. Bij een voldoende dikke remschijf kan dit toch een reden van vervanging zijn, bij het plaatsen van de nieuwe remblokken is de kans op piepen groter, tevens zal het blok langdurig op het niet gladde oppervlak moeten inslijten. Een remschijf oppervlak hoort glad te zijn. Als is de remschijf dik genoeg en niet meer dan 50% verroest (remoppervlak) zijn groeven geen APK afkeur. Vaak zal de garage bij forse groefvorming wel adviseren om de remschijven te vervangen omdat de kans op piepen en bijgeluiden van de remmen groot is en het een behoorlijke tijd kan duren voordat de nieuwe vlakke remblokken op het gegroefd remschijf oppervlak ingesleten zijn.

Ingelopen remschijven door ijzer op ijzer kontakt, wanneer vervangen:

Metaal op metaal remschijfBij het doorrijden met versleten remblokken zal het staal van de basisplaat van het remblok kontakt met de remschijf maken. Hierdoor zal de remschijf beschadigen en in bijna alle gevallen moeten deze vervangen worden. Hoort u een schurend geluid bij het afremmen ga dan direct naar de deelnemers van LageAutoKosten wellicht zijn de schijven dan nog te redden. Door blijven rijden betekent dat de remschijven zeker vervangen moeten worden.

Verroeste remschijven, wanneer vervangen:

Remschijf ingelopenWe zien met name verroeste remschijven op de achterzijde van auto's en dit heeft o.a. te maken met de geringe belasting van de achterremmen. Circa 70% van de remkracht komt op de vooras en circa 30% op de achteras. De remschijven worden daardoor niet echt "schoon geremd" en in de loop van de tijd ontstaat een flinke roestrand. Hierdoor kan ook een remverschil ontstaan wat kan leiden tot een APK afkeuring.

Voor een APK mag er niet meer dan 50% van de oppervlakte waar de remblokken op remmen verroest zijn, daarnaast mag het maximale remverschil op de achteras 30% en op de vooras 20% zijn.

Gescheurde remschijven, wanneer vervangen:

Haarscheuren in remschijfDoorlopende scheur is apk afkeur Haarscheurtjes in remschijven komen gelukkig niet vaak voor en zij moeten voor APK vervangen worden als de scheuren door het gele materiaal lopen. Persoonlijk is mijn advies remschijven met haarscheurtjes te vervangen en zeker wanneer u de auto zwaar gaat belasten met b.v. het trekken van een aanhangwagen of caravan en volledige vakantie bepakking.

Bij gescheurde remschijven is het belangrijk de gangbaarheid van remzuigers er remzadels te controleren wan de scheurtjes kunnen het resultaat zijn van oververhitting.

Algemene aanvullende informatie over het vervangen van remschijven bij een reparatie of APK:

We moeten eigenlijk onderscheid maken in de minimale eisen voor het vervangen van remschijven bij een APK of een preventief vervangings advies.

Stel u heeft versleten remblokken en de remschijven zitten op de minimale door de fabrikant voorgeschreven waarde van b.v. 8 mm. Om door de APK te komen volstaat het vervangen van de remblokken. Deze remblokken gaan weer b.v. 30.000 km mee en je zult zodra deze remblokken versleten zijn met remschijven zitten die fors te dun zijn. Vandaar dat een vervangingsadvies qua preventief onderhoud op zijn plaats is maar geen APK eis is. De APK is een momentopname en als het op dat moment volstaat is het goed. 

Afhankelijk van de situatie kunt u vanzelsprekend beslissen wat te doen met het advies, mocht de auto er b.v. toch uit gaan zou ik alleen de blokken vervangen. Blijf ik nog lang met de auto rijden zou ik de schijven en blokken samen laten vervangen.

Ga voor een juist advies naar de deelnemers van LageAutoKosten.nl, vul hierboven uw postcode in en vindt de dichtstbijzijnde deelnemers. Ook kunt ue kijken wat een eventuele vervanging van remschijven voor uw auto zou kosten.