Wat is een remschoen

Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een remschoen, hoe werkt een remschoen en waaruit bestaat een remschoen



Wat is een remschoen
Wat is een remschoen

 Een remschoen of ook wel remvoering genoemd is een op een deel van een cirkel lijkend metalen houder waarop voering materiaal - frictiemateriaal is aangebracht. Hier zie je de voering links en rechts geplaatst van de remcilinder op de ankerplaat.

Hoe werkt een remschoen

 De remschoenen worden via het pedaal, hoofdremcilinder en de bekrachtiger versterkte druk door de zuigers in de wielremcilinder tegen de remtrommel aan gedrukt. De remvoeringen hebben een hoge wrijvingscoefficiënt (zijn stroef) en zullen de trommel vertragen.

De trommelrem en daarmee de remschoen heeft een zelfversterkend - oplopend remeffect, de voering wil met de draairichting mee gaan draaien en drukt zich daardoor klemmer ten opzichte van de wielremcilinder en ankerplaat punt.

Waaraan is een kapotte remschoen te herkennen

 Een kapotte of versleten remschoen is meestal pas goed zichtbaar als de remtrommel gedemonteerd is. De minimale dikte van de remschoen, overmatige groefvorming en geabsorbeerde remvloeistof zijn de 3 meest voorkomende redenen waarom remschoenen vernieuwd moeten worden. 

Hoort u bij remmen vanaf de achterzijde van uw auto een schurend geluid dan is haast geboden want dit is niet zonder enig gevaar. Maak snel een afspraak voor een remmencheck.

Bij de oudere auto´s zien we dat het remvoering materiaal op de metalen voeringhouders geklonken is, tegenwoordig is dit bij nagenoeg alle merken verlijmd.

Waaruit bestaat een remschoen

Een remschoen bestaat uit een metalen houder met daarop voeringmateriaal. Het voeringmateriaal bestaat uit warmte afvoerende stoffen zoals gesinterd metaal, keramische en koolstof vezels en bindmiddelen.